Najczęstsze usterki podczas wyjazdów w okresie Święta Zmarłych

problemy, których można łatwo uniknąć

Okres Wszystkich Świętych w Polsce to czas wzmożonego ruchu drogowego, który niestety owocuje wieloma awariami i incydentami na drogach. Co roku w okolicach 1 listopada dochodzi do setek wypadków oraz licznych usterek samochodów. Policyjne statystyki od lat wykazują podobną skalę zdarzeń, a drogówka prowadzi w tym czasie coroczną akcję “Znicz” – na ulice kierowanych jest dodatkowe 5 tysięcy policjantów, aby upłynnić ruch i dbać o bezpieczeństwo. Mimo to większość interwencji pomocowych dotyczy nie tyle kolizji, co awarii pojazdów. Dane Europ Assistance pokazują, że w okresie Wszystkich Świętych najczęstszą przyczyną wezwań assistance są awarie silnika, a dopiero na drugim miejscu stłuczki i kolizje. Aż 57% takich interwencji wymaga odholowania unieruchomionego auta, co potwierdza jak poważne bywają usterki dotykające kierowców w tym szczególnym czasie. Poniżej przedstawiamy najczęstsze problemy techniczne, jakie mogą spotkać kierowców podczas wyjazdów na groby – zarówno w dalekiej trasie, jak i w miejskich korkach – oraz porady, jak się przed nimi zabezpieczyć.

Awarie silnika i problemy z akumulatorem

    Awaria jednostki napędowej to najczęstszy typ usterki zgłaszanej w usługach assistance podczas Wszystkich Świętych. W praktyce często oznacza to problemy z układem paliwowym lub zapłonowym uniemożliwiające jazdę, a bardzo często – kłopoty z akumulatorem. Eksperci zwracają uwagę, że rozładowany akumulator to w ogóle jedna z głównych przyczyn awarii samochodu na drodze w sezonie jesienno-zimowym. W 2023 roku co czwarta naprawiana awaria przez pomoc drogową dotyczyła właśnie akumulatora. Powodem bywa naturalne zużycie baterii, usterka alternatora lub pozostawienie włączonych świateł czy radia, jednak kluczowym czynnikiem jest spadek temperatury, który osłabia sprawność akumulatora. Podczas Święta Zmarłych noce i poranki potrafią być chłodne, więc wielu kierowców ma problemy z uruchomieniem silnika po postoju na cmentarzu. Zadbaj o akumulator: przed wyjazdem sprawdź jego stan naładowania, oczyść ewentualne klemy z korozji, a jeśli akumulator ma już 5-6 lat – rozważ jego wymianę prewencyjnie. Pamiętaj też, by podczas postoju nie zostawiać włączonych świateł, ogrzewania szyb czy radia na długo przy zgaszonym silniku. Warto wozić kable rozruchowe na wypadek „padnięcia” baterii. Ponadto sprawdź podstawowe elementy silnika przed dłuższą trasą: poziom oleju silnikowego (jego brak może doprowadzić do zatarcia silnika), stan pasków napędowych (np. pasek rozrządu lub osprzętu) i filtrów. Wszelkie niepokojące objawy (trudności z odpalaniem, nierówna praca silnika, świecące kontrolki) potraktuj poważnie i usuń usterki zawczasu, zamiast ryzykować unieruchomienie auta w trasie.

    Problemy z ogumieniem – opony i koło zapasowe

    Przebite opony i inne problemy z kołami to kolejna bardzo częsta kategoria kłopotów kierowców. Firmy assistance odnotowują mnóstwo zgłoszeń dotyczących awarii ogumienia – opon, felg i całych kół. Nietrudno o taki problem, gdy przemierzamy setki kilometrów lub manewrujemy w zatłoczonych uliczkach przy cmentarzach (wystarczy gwóźdź, krawężnik czy dziura w jezdni). Niestety wielu kierowców nie jest na to przygotowanych. Bezwzględnie sprawdź stan swoich opon: upewnij się, że nie są nadmiernie zużyte ani uszkodzone. Pamiętaj, że opona to jedyny punkt styku auta z drogą, więc stan jej bieżnika ma kluczowe znaczenie. Jesienna aura bywa kapryśna (śliska nawierzchnia od deszczu lub pierwsze przymrozki), dlatego jeśli jeszcze jeździsz na letnich oponach, upewnij się, że ich bieżnik ma odpowiednią głębokość i ogumienie zachowuje się pewnie w niskich temperaturach. Rozważ wymianę na opony zimowe, zwłaszcza jeśli wybierasz się w regiony o możliwych opadach śniegu.

    Drugą kwestią jest koło zapasowe lub zestaw naprawczy. Przed wyjazdem sprawdź ciśnienie w kole zapasowym – często przez lata leży ono w bagażniku niesprawdzane i może okazać się bezużyteczne, gdy złapiesz gumę. Upewnij się, że zapas (lub dojazdówka) jest w pełni sprawny i masz do niego łatwy dostęp. Jeżeli auto nie ma koła zapasowego, a jedynie zestaw naprawczy (piankę), warto zdawać sobie sprawę z jego ograniczeń – taka prowizoryczna naprawa nie zawsze zadziała w każdym przypadku przebicia. Wielu kierowców i tak woli wozić pełnowymiarowe koło zapasowe lub tzw. dojazdowe. Co równie ważne, skompletuj narzędzia do wymiany koła: lewarek, klucz do kół, a w przypadku felg aluminiowych z zabezpieczeniem antykradzieżowymspecjalną nasadkę (tzw. „złodziejkę” do kół). Jej brak potrafi unieruchomić auto równie skutecznie jak brak paliwa. Niestety często kierowcy orientują się, że zgubili tę nasadkę dopiero gdy muszą awaryjnie zmienić koło w trasie. Taka sytuacja zwykle kończy się wezwaniem pomocy drogowej, która dysponuje uniwersalnymi adapterami lub specjalnymi nasadkami do odkręcania zabezpieczonych śrub – ale to generuje koszt i stracony czas. Dlatego zawczasu upewnij się, że posiadasz „złodziejkę” do swoich kół (jeśli była dołączona) i trzymaj ją zawsze w samochodzie, np. przy kole zapasowym.

    Układ chłodzenia i płyny eksploatacyjne

    Stanie w korkach i wolna jazda w procesjach samochodów wokół cmentarzy stanowią wyzwanie dla układu chłodzenia pojazdu. W tłoku miejskim silnik pracuje na niskich obrotach i ma ograniczone chłodzenie pędem powietrza, przez co niesprawny układ może doprowadzić do przegrzania silnika. Sprawdź poziom płynu chłodniczego – nie powinno go brakować w zbiorniczku wyrównawczym. Rzuć okiem, czy nie ma wycieków z chłodnicy, pompy wody lub przewodów (ślady płynu, zacieki). Warto też zweryfikować, do jakiej temperatury zabezpiecza płyn chłodniczy (testerem lub u mechanika) – pod koniec jesieni noce bywają mroźne i stary, rozcieńczony płyn może zamarzać już przy -5°C, co grozi uszkodzeniem silnika. Jeśli dawno go nie wymieniano, rozważ wymianę na świeży o odpowiednim stężeniu. Układ chłodzenia musi być w pełni sprawny, w tym wentylator chłodnicy – można to sprawdzić, pozwalając silnikowi popracować na postoju i obserwując, czy włączy się wentylator przy wysokiej temperaturze.

    Ponadto, kontrola wszystkich płynów eksploatacyjnych to absolutna podstawa przed wyjazdem. Należy sprawdzić poziom oleju silnikowego, płynu hamulcowego, płynu wspomagania kierownicy oraz płynu do spryskiwaczy. Uzupełnij braki lub dokonaj wymiany, jeśli płyny są zużyte. Brak któregoś z nich może skutkować awarią lub uniemożliwić dalszą jazdę. Jak podkreślają eksperci, nie można dać się zaskoczyć pojazdowi – jeśli odmówi posłuszeństwa w trasie z powodu zaniedbania, utkniemy daleko od domu narażając się na duże koszty. Warto pamiętać, że Wszystkich Świętych to “żniwa” dla pomocy drogowej – lawety kursują non stop, a ceny usług rosną w te dni średnio o 15-20%. Zamiast płacić za holowanie czy naprawę awaryjną, lepiej wydać chwilę na kontrolę płynów przed podróżą. Co więcej, statystyki assistance pokazują, że oprócz akumulatorów i opon częstą przyczyną usterek są wycieki płynów eksploatacyjnych (np. płynu chłodniczego lub oleju) – jeśli zauważasz plamę pod autem, zlokalizuj i usuń przyczynę przed wyjazdem. Dobrym pomysłem jest także zabranie ze sobą zestawu zapasowych bezpieczników oraz podstawowych narzędzi, aby móc samemu usunąć drobną usterkę elektryczną na miejscu (np. wymiana przepalonego bezpiecznika może przywrócić działanie wentylatora chłodnicy lub świateł).

    Widoczność: oświetlenie i wycieraczki

    Kolejnym „cichym sprawcą” problemów na drodze bywa ograniczona widoczność, szczególnie o tej porze roku. Jesienią zmrok zapada szybko, częste są opady deszczu, mgły, oślepiające nisko wiszące słońce o poranku – wszystko to utrudnia bezpieczną jazdę. Stan oświetlenia pojazdu jest kluczowy: upewnij się, że wszystkie żarówki świateł działają (światła mijania, drogowe, przeciwmgielne, kierunkowskazy, hamowania i oświetlenie tablicy). Wożenie zapasowego kompletu żarówek to dobry zwyczaj każdego kierowcy. Pamiętaj jednak, że nawet najlepsze żarówki nic nie dadzą, jeśli klosze reflektorów są zmatowiałe – taka lampa nie oświetla należycie drogi. Jeśli reflektory twojego auta są mleczne, rozważ ich wypolerowanie lub wymianę, aby poprawić skuteczność świateł. Sprawdź ustawienie świateł (np. na stacji kontroli pojazdów) – źle wyregulowane mogą oślepiać innych lub nie doświetlać drogi przed samochodem.

    Równie istotne są wycieraczki i spryskiwacze. Wycieraczki szyb po lecie mogły popękać i stracić swoją skuteczność. Ich wymiana to niewielki koszt, a będzie bezcenna podczas jazdy w deszczu czy deszczu ze śniegiem. Przed wyjazdem oczyść pióra z brudu, sprawdź czy równo przylegają do szyby i nie zostawiają smug. Uzupełnij płyn do spryskiwaczy – najlepiej już zimowy (niskokrzepliwy), bo temperatury mogą spaść poniżej zera. Czyste szyby to podstawa: przednia szyba powinna być umyta także od wewnątrz (osadza się tam film z pary i kurzu, który łatwo paruje i utrudnia widzenie). Miej w aucie czystą szmatkę lub ściągaczkę do szyb – przydatne do wytarcia zaparowanych szyb od środka. Dobrze działające ogrzewanie i klimatyzacja pomogą szybko odparować wnętrze, dlatego sprawdź też układ ogrzewania/wentylacji. W razie silnego jesiennego słońca nisko nad horyzontem, okulary przeciwsłoneczne mogą poprawić widoczność – trzymaj je w schowku. Pamiętaj: widzieć i być widocznym to warunek bezpiecznej jazdy.

    Kolizje w korkach i bezpieczeństwo jazdy

    Nawet najlepiej przygotowany technicznie samochód nie uchroni przed błędami kierowców i tłokiem na drogach, które to czynniki również prowadzą do przykrych zdarzeń. W okresie Święta Zmarłych drugim najczęstszym problemem (po awariach) zgłaszanym do assistance są właśnie stłuczki i kolizje drogowe. Wzmożony ruch, pośpiech oraz zdenerwowanie mogą skutkować najechaniem na czyjś zderzak czy drobną kolizją na parkingu. Policja od lat apeluje o ostrożność – niestety nadmierna prędkość i brawura to wciąż główne przyczyny wypadków w tym okresie. Aby zminimalizować ryzyko, zaplanuj podróż z odpowiednim zapasem czasu – jeśli odwiedzasz wiele cmentarzy, nie próbuj zrobić tego „na raz” w ostatniej chwili. Unikaj agresywnej jazdy w korkach: gwałtowne zmiany pasów czy nerwowe podjeżdżanie na zderzak nie przyspieszą znacząco dotarcia, a zwiększają ryzyko stłuczki. Zachowuj bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu, zwłaszcza w deszczu (droga hamowania rośnie na mokrej nawierzchni). Bądź przygotowany na niespodziewane sytuacje – piesi w rejonie cmentarzy mogą nagle wchodzić na jezdnię między wolno jadącymi autami, inni kierowcy mogą zatrzymywać się w nieoznaczonych miejscach. Kultura i cierpliwość za kierownicą są szczególnie potrzebne w tym dniu. Policja często ręcznie kieruje ruchem przy nekropoliach – stosuj się do ich poleceń. Jeśli jedziesz w długą trasę, zadbaj o odpoczynek: zmęczenie po całym dniu (zwłaszcza po wizycie na cmentarzu i staniu w korkach) potrafi obniżyć koncentrację. W razie potrzeby, zrób przerwę na kawę lub zamień się kierowcą. Celem jest nie tylko bezpiecznie wyruszyć, ale i wrócić bez przykrych niespodzianek.

    Podstawowa lista kontrolna przed wyjazdem

    Na koniec, prezentujemy krótką checklistę rzeczy, które warto sprawdzić lub zabrać przed podróżą na groby:

    • Opony: Stan bieżnika i ciśnienie we wszystkich kołach. Czy ogumienie jest dostosowane do pogody (rozważ opony zimowe, jeśli potrzeba). Nie zapomnij o kole zapasowym – czy jest napompowane i nieuszkodzone.
    • Narzędzia do kół: Klucz do kół, sprawny lewarek oraz nasadka do zabezpieczających śrub (tzw. złodziejka). Bez nich nawet drobna awaria opony unieruchomi auto.
    • Akumulator: Jego naładowanie i stan biegunów. Przy starszym akumulatorze warto mieć kable rozruchowe. Unikaj pozostawiania włączonych urządzeń na postoju, by go nie rozładować.
    • Silnik i płyny: Poziom oleju silnikowego, płynu chłodniczego, hamulcowego, płynu wspomagania oraz spryskiwaczy – uzupełnij braki. Sprawdź, czy układ chłodzenia nie cieknie i czy wentylator się włącza. W razie zaległych serwisów (rozrząd, pompa wody itp.), lepiej je wykonać przed podróżą.
    • Oświetlenie: Wszystkie światła zewnętrzne – sprawdź działanie i skoryguj ustawienie. Zapakuj zapasowe żarówki, a klosze lamp wyczyść dla lepszej skuteczności.
    • Wycieraczki: Oceń stan piór – wymień, jeśli smużą lub piszczą. Uzupełnij płyn do spryskiwaczy (najlepiej zimowy).
    • Wyposażenie obowiązkowe i awaryjne: Sprawdź datę ważności gaśnicy, miej w kabinie kamizelkę odblaskową, a w bagażniku trójkąt ostrzegawczy – to wymagane prawem. Dodatkowo warto zabrać apteczkę, rękawiczki robocze (przydatne przy wymianie koła), latarkę, powerbank do telefonu i numer kontaktowy do ubezpieczyciela lub assistance. Jeśli posiadasz wykupione ubezpieczenie assistance, upewnij się, że masz przy sobie potrzebne dokumenty lub numery polisy – może się przydać w razie awarii. Sprawdź też co wchodzi w zakres ubezpieczenia (limity holowania, auto zastępcze itp).

    oszczędź sobie problemów na drodze

    Przed wyruszeniem w drogę upewnij się, że samochód jest w pełni sprawny, a Ty jesteś wypoczęty i przygotowany. Dzięki temu nawet w realiach zatłoczonych dróg i kapryśnej pogody dotrzesz bezpiecznie na cmentarze i wrócisz do domu. Szerokiej drogi!

    Szkolimy się u najlepszych – Akademia Wulkanizatora w naszym warsztacie

    Szkolimy się u najlepszych – Akademia Wulkanizatora w naszym warsztacie

    W Black Impala wierzymy, że dobry warsztat to nie tylko nowoczesny sprzęt i wysokiej jakości części, ale przede wszystkim ludzie, którzy nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje. Dlatego już w najbliższą środę nasz zespół weźmie udział w szkoleniu prowadzonym przez Piotra Konarskiego-Stanaszka, mistrza wulkanizatorstwa i właściciela Akademii Wulkanizatora.

    czytaj dalej

    KONTAKT

    690 666 780

    kontakt@blackimpala.pl

    ADRES

    Warszawska 107, Legionowo

    DOKUMENTY

    Regulamin usług